Hur ett barn utvecklas indelat i månader. Fäster blicken, första leendet, första ljuden och vänder huvudet mot ljudet osv.
Detta schema har utvecklats av Griffiths och Hagberg-Lundberg. Kontakt, lek och språkskalan.
0 - 1 månader
Börjar fästa blicken.
Ler (dock utan den tydliga kontaktkaraktär som leendet har senare).
Lugnas när barnet tas upp.
1 - 2 månader
Lugnas av röst, visar att han hör den.
Annan vokalisering än skrik.
Leende med kontakt med personer.
2 - 3 månader
Ler igenkännande mot mamma och pappa.
Jollrar när han är belåten.
vokaliserar när man talar till honom.
3 - 4 månader
Ler och vokaliserar mot främmande personer.
Har två olika jollerljud, t.ex "la", "goo".
Skrattar när man leker med barnet.
4 - 5 månader
Vänder huvudet mot talande person.
Visar att han vill tas upp.
Jollrar och slutar skrika när han hör musik.
5 - 6 månader
"Pratar" med personer i sin omgivning.
Sysslar med kopp, sked och fat.
Tittar på sin spegelbild.
6 - 7 månader
Tvåstavigt jolle, t ex "amma", "looloo".
Uppmärksamma tillrop.
Kan skilja på främlingar och bekanta.
7 -8 månader
Lyssnar på samtal.
"Ropar" för att påkalla uppmärksamhet.
Missnöjesreaktioner när man tar ifrån barnet leksak.
8 - 9 månader
Jollrar minst fyrstavigt dada, dada.
Använder ett entydigt ord t ex mamma, titta hej.
Tar av huvudbonad.
9 -10 månader
Använder två entydiga ord.
Jollrar meningar.
Besvarar smekningar, pussar och kramar från föräldrar.
10 - 12 månader
Lyder uppmaningar.
Klappar händerna.
Använder tre entydiga ord.
18 månader
Identifierar fyra leksaker.
Pekar ut en kroppsdel.
Använder nio entydiga ord.
2 år
Pekar ut fyra kroppsdelar.
Benämner fyra leksaker.
Använder två-ordsmeningar.
3 år
Använder minst två beskrivande ord.
Kan begreppen stor och liten.
Använder treordsmeningar.
4 år
Talar förståeligt.
Fyra-fem-ordsmeningar.
Säger sitt för och efternamn på uppmaning.
Kan räkna tre klossar.
5 år
Kan räkna femton klossar.
Känner till vänster och höger ben.
"Ramsräknar" till minst tjugo.
(Källa: Stockholms läns landsting, metodbok barnhälsovården, kapitel 4.10.04)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar